fbpx

Mazumtirdzniecības nozarē izaicinājumu laiks

Mazumtirdzniecības nozarē šis gads ir izaicinājumu pilns, līdz ar COVID izplatīšanos un ārkārtas situācijas izsludināšanu, bija nepieciešama operatīva rīcība darbības pielāgošanai un darbinieku komandas mobilizēšanai, atbilstoši valstī noteiktiem drošības pasākumiem. Taču, neskatoties uz neziņu par notikumu attīstību, “CITRO” izdevās saglabāt savu attīstības virzienu un pat kāpināt apgrozījuma rādītājus.

Apkopojot šī gada pirmo deviņu mēnešu rezultātus – apgrozījums “CITRO” tīklā audzis par 7%, kas principā saskan ar “CITRO” iepriekš izvirzītajām prognozēm. Tiesa gan, ir ieguldīts liels darbs, lai noturētu un veicinātu attīstības tempu gan rekonstruējot esošās tirdzniecības vietas, gan atverot jaunus “CITRO” veikalus, tostarp e-veikalu interneta vidē Ventspilī un Rēzeknē, gan attīstot privātās preču zīmes produktu sortimentu un paplašinot sadarbību ar vietējiem ražotājiem un zemnieku saimniecībām.

“CITRO” zīmols sevi pozicionē kā vienotu veikalu tīklu, kurā tiek ieviesti mūsdienīgi un inovatīvi risinājumi, nodrošinot svaigu un daudzveidīgu sortimentu katru dienu. Tāpēc šogad īpašs uzsvars likts uz sadarbību paplašināšanu ar vietējiem reģionu ražotājiem, tādējādi atbalstot šos uzņēmumus un zemnieku saimniecības COVID laikā. “CITRO” pārliecība ir vietējo uzņēmumu vienotība un savstarpējā solidaritāte, atbalstot vienam otru gan ikdienā, gan krīzes situācijās.  Šis ir arī piemērots laiks, lai mudinātu iedzīvotājus izvēlēties un iegādāties vietējos produktus, tādējādi atbalstot vietējos ražotājus un valsts ekonomiku kopumā.

Vērtējot pircēju paradumus, jāatzīst, ka ir novērots, ka iedzīvotāji ir sākuši ēst veselīgāk un savos pirkuma grozos arvien biežāk iekļauj augļus un dārzeņus, kā arī vietēji audzētus sezonālos produktus. Salīdzinot ar gadu iepriekš, apgrozījums augļiem un dārzeņiem audzis ap 40%. Tāpat novērots, ka iedzīvotāji uz veikalu dodas ar konkrētu mērķi, iegādāties konkrētus produktus, nereti vadoties arī pēc saraksta – vienlaikus tā tiek samazināts uzturēšanās laiks tirdzniecības vietās, kas ļauj ievērot piesardzības pasākumus.

Vēl pirms COVID pandēmijas tika novērots, ka pircēji arvien vairāk atzīst mazos un vidējos veikalus, izvērtējot un ekonomējot laiku, kas tiek pavadīts iepērkoties lielveikalos, bet COVID laikā arī drošību, kad iepirkšanās veikalā prasa īpašus piesardzības pasākumus. Iedzīvotāju interese un iespējas iepirkties mazajos piemājas veikalos ar katru gadu aug, jo iedzīvotāji nevēlas tērēt savu brīvo laiku, lai staigātu pa veikalu, tā vietā mazajos piemājas veikalos iespējams iegādāties visu nepieciešamo – ātri, ērti un kvalitatīvi. Turklāt pēdējo gadu tendences liecina, ka arī lielie mazumtirdzniecības tīkli pārorientējas uz mazākiem veikaliem, lai būtu iedzīvotājiem tuvāki.

“CITRO” kā reģionos pārstāvētam veikalu tīklam pozitīvs aspekts šogad bija iedzīvotāju atgriešanās pie vietējā tūrisma un Baltijas radītā ceļošanas burbuļa efekts, kad Latviju biežāk apmeklēja kaimiņvalstu iedzīvotāji. Īpaši augsta pircēju aktivitāte šogad novērota veikalos, kas atrodas tuvāk Baltijas jūras un līča piekrastei. Arī šobrīd, pateicoties rudens  laikam, iedzīvotāji aktīvi ceļo pa Latviju un izbauda ne tikai silto laiku, bet arī plašo sortimenta piedāvājumu “CITRO” veikalos reģionos.

Vērtējot kopējo situāciju nozarē – mazumtirdzniecībā allaž, ir bijusi saspringta konkurence par katru pircēju gan pirms COVID, gan šobrīd, jo īpaši. Ja pērn mazumtirdzniecības tirgus stabili auga un nozares uzņēmumi mērķtiecīgi ieguldīja attīstībā, pilnveidojot klientu servisu un modernizējot tirdzniecības vietas, padarot tās pircējiem pieejamākas un ērtākas, tad šobrīd galvenais uzsvars ir uz drošības apsvērumiem, tostarp attālinātas iepirkšanās nodrošināšanu.

Pandēmijas laikā “CITRO” tīkls bija pietiekami elastīgs, lai spētu ātri pielāgoties un operatīvi nodrošināt pircējiem iespēju pasūtīt produktus gan pa tālruni, gan veicot pirkumus tiešsaistē, “CITRO” e-veikalā www.citro.lv, vienlaikus nodrošinot pasūtījumu piegādi uz vēlamo adresi. Tā ir iespējams nodrošināt svaigus produktus arī tiem iedzīvotājiem, kuriem veikala apmeklējums COVID pandēmijas laikā nav iespējams, tostarp vecāka gada gājuma iedzīvotājiem, jaunajām māmiņām un citām riska grupām. Esam lepni, ka spējām būt pirmie, kas šādu iespēju piedāvāja reģionos, un pircēji to atzinīgi novērtē un izmanto joprojām.

Mazumtirdzniecības nozarē šobrīd lielākais izaicinājums ir nodrošināt gan darbiniekiem, gan pircējiem drošu vidi, atbilstoši visām valstī noteiktajām drošības prasībām. Īpaši svarīgi tas ir tāpēc, jo vasaras sezonā, kad COVID saslimstība nedaudz mazinājās, daļai iedzīvotāju ir piemirsusies piesardzības pasākumu ievērošana, tostarp distance un roku higiēna, kas ir ļoti svarīga COVID saslimstības mazināšanai.

“CITRO” tīklā regulāri tiek atgādināts un sniegta aktuālā informācija par jaunākajām aktualitātēm un drošības pasākumiem – darbinieki un tirdzniecības vietu apmeklētāji tiek nodrošināti ar dezinfekcijas līdzekļiem un vienreizlietojamiem cimdiem. Tāpat ir veiktas pārmaiņas veikalu iekārtojumā, lai tiktu ievērota attiecīga 2m piesardzības distance. “CITRO” aicina arī veikalu apmeklētājus ievērot visas drošības un piesardzības prasības, lai mazinātu COVID izplatības riskus.